Q-holdet 2021

Landsstævnehold

Sted: AGS - Alssund Gymnasie, Storsalen

Onsdag  kl. 19.30-21

Start: NY START DATO 8.9.21

Instuktører: Hanne Stuckert

Rytmehold for Qvinder.

Den forestående sæson kommer til at byde på varieret gymnastik fra det helt elementære simple til mere komplekse sammensætninger til et varieret musikvalg.

Jeg glæder mig til at komme i gang med den nye sæson. Programmet er ikke udarbejdet i detaljer endnu, men jeg forestiller mig, at opvisnings-programmet indeholder flere dele med håndredskab såvel som forskellige genrer og tempi i musikken. Sæsonen skal afspejle den gode stemning, det livlige og det friske humør, der hersker på holdet.

Som nævnt er vi et opvisningshold, hvor det forventes, at du selv betaler opvisningsdragt og evt. håndredskab samt tid til at deltage i opvisningerne.

Jeg lægger vægt på, at der er plads til forskellighed og originalitet. Mit motto er: Man er, som man er, og man gør sit bedste i den situation, man står i. Vi er alle kun mennesker.

Mit mål for hver træning er, at den indeholder:

  • Noget udstrækkende
  • Noget udholdende
  • Noget styrkende
  • Noget humørgivende
  • Et lille bidrag til opvisningsprogrammet

2022 - byder også på Landsstævne i Svendborg. Evt. deltagelse til L2022 vil blive taget op på holdet. 

Jeg glæder mig til at se dig 😊

Pilates skånsom 2021

Sted : Skansen/Loungen  

Mandag kl 8.30-9:30

Start d. 06.09.21

Instruktur: Thomas Kirchhoff

Pilates er et træningskoncept, hvor du vil arbejde med smidighed og styrke primært i holdningsmusklerne (de dybe, indre muskler omkring rygsøjlen og bækkenet) men også omkring de større led, alt sammen i kombination med vejrtrækning. Træningen sker i et tempo tilpasset din egen vejrtrækningsrytme og med mulighed for at tilpasse øvelserne dit eget niveau. Træningen slutter med en afspænding og nogle stræk. Forskellige redskaber kan indgå i træningen for enten at udfordre dig eller for at gøre øvelsen nemmere.

Fokuspunkter vil være: åndedrættet, koncentration, bevægelighed, styrke, stabilitet.

Holdet er velegnet til at introducere dig til Pilates konceptet/principperne samt til grundøvelserne.

På dette hold vil øvelserne også blive udvalgt og tilpasset eventuelle tilstande som osteoporose, kunstig hofte o.l.

VIGTIGT: Du bør rådføre dig med egen læge eller fysioterapeut, hvis du har denne form for tilstande, inden du deltager på et sådant hold. Dette hold er IKKE et rehabiliteringshold og der udføres ikke behandlingstræning.

Træningen starter med en opvarmning, derefter bævægelighedsøvelser, stabilitets- og styrkeøvelser og slutter med en afspænding. Der kan indgå forskellige redskaber i træningen: bolde, elastikker, små vægte mm.

Maksimum 18 deltagere på holdet.

Til træning bedes du medbringe

- egen måtte eller stort håndklæde/lagen til at dække en måtte,

-yderligere et håndklæde (min. 1,20m langt) til brug som redskab,

- et par rene strømper med plads til at bevæge tæerne i (af hensyn til redskabers hygiene),

- en drikkebeholder med vand.

Step Aerobic 2021

Sted: Dybbølhallens Gymnastiksal

Onsdag kl. 18.30-20.00     

Start: 01.09.21

 Instuktør: Dorthe Milling Stjernholm

 Step Aerobic er for dig som er glad for at bevæge dig til musik og få pulsen op.

Timen begynder med opvarmning, så kroppen bliver varm og pulsen kommer op.Herefter fortsætter vi med konditionsdelen, der kombineres med muskelopbyggende øvelser. Ud over at bruge vores egen vægt, vil vi benytte vægt elller elastik, således at vi får arbejdet med hele kroppen. Timen afrundes altid med udtrækningsøvelser.

I Step Aerobic anvender en stepkasse, der kan indstilles i højde afhængig af kendskab og kondition. Selve trinene kan have forskellige sværhedsgrader, så der er såvel noget for dig, som er ny ved stepkassen og dig, der har gået til step aerobic i flere år.

Påklædning: kom i tøj, du kan bevæge dig i, samt sko med stødabsorbering.

Medbring 2 x 1/2 Liters flasker ved vand til vægte, stort håndklæde til gulvøvelser.  

Jeg glæder mig til at komme i gang, og håber på at se dig.

Vel mødt, Venlig hilsen Dorthe

Senior Dame Motion 2021

Sted: BS Skansen/loungen

Start: 16.09.21 (Max. 30 personer)

Torsdag kl 9.00 - 10.30

Instruktør : Nicole Møller

Morgen gymnastik. Kroppen vækkes med diverse øvelser, grundig opvarmning med fokus på nakke, skuldre og ryg. Det krydres med konditions træning og muskel arbejde med eller uden redskab.

Afsluttes med stræk og afspænding. Der er altid plads til mindre eller større udfordringer, det vigtigste er at holde sig i gang med godt humør.

Cross Gym - Styrketræning 2021

Sted: Dybbølhallens gymnastiksal

Start: 02.09.21 (Max. 40 personer)

Torsdag kl 20.15-21.30

Instruktør : Lene Friis

CrossGym® er et funktionel og intens træningskoncept fra DGI Gymnastik & Fitness. 
CrossGym® udfordrer dig fysisk med funktionel træning, hvor du bruger hele kroppen. Resultatet af regelmæssig CrossGym® træning er en flot, veltrænet og stærk krop.

CrossGym® er for alle: fra eliteidrætsudøveren til den overvægtige, fra teenageren til pensionisten. Det er funktionel og intens træning for alle uanset alder, vægt og fysik.
Til træning bedes I medbringe:
- håndklæde til at dække en måtte med
- udendørstøj/fodtøj - så vi også kan gå udenfor.
Håber vi ses. 
VH
Lene

Volley Ball - Voksne 2021

Sted: Dybbølhallens Gymnastiksal

Onsdag  kl. 20 -21.30         

Start:  18.08.21

Instuktører: Poul Møller

Et socialt indstillet mix-volley hold.
Kommer du med kendskab til basis-slagene i volley er du hurtigt med.
Træningen består af grundig opvarmning, nogle øvelsesrunder og især spil.
Vi deltager i to - tre stævner i løbet af sæsonen - det er ganske frivilligt.

Herregymnastik 2021

Sted: Dybbølhallens Gymnastiksal

Onsdag 17.00 - 18.30      

Start: 15.09.21

Instuktører: Ahrent og Erling

Vi er et hold, der får alle lemmer - muskler rørt.
Får sved på panden - samt et godt socialt samvær

Sønderborg Mixhold 2021

Landstævnehold

Træningstid: Tirsdage kl.  19.30 - 21.15
Træningssted: Gl. Dybbølhal
Start: 31.08.21
Instruktører: Klaus, Helle, Dorthe, Birgit og Allan

Her er gymnastikholdet for mænd og kvinder 30+, som gerne vil dyrke gymnastik på et plan, hvor alle kan være med.

Holdet er et opvisningshold, så derfor håber vi, du prioriterer at komme til træning hver tirsdag og til de fleste opvisninger.

Du skal påregne udgifter til opvisningstøj.

Vi garanterer sved på panden, udfordringer til alle, højt humør og socialt samvær. 

For dem der er interesseret, vil der også være springtræning næsten hver tirsdag og med ekstra træning 5 - 8 søndage i løbet af  sæsonen. 

Vi glæder os til at se dig.

Med venlig hilsen
Trænerteamet

Yoga 2021 - Nyt!

Sted : Skansen/Loungen  

Tirsdag kl 18:00 -19:00

Start d. 31.08.21

Instruktur: Hanne Schmidt

Yoga skaber helhed og balance mellem krop, sind og sjæl.

Yogaen er rummelig og inkluderende – og der er mulighed for at blive stimuleret og reguleret – såvel fysisk, mentalt, psykisk og åndeligt – alt efter behov og interesse.

I løbet af timen arbejdes der med de klassiske yogastillinger og åndedrætsøvelser, hvor vi  kommer helt ned i tempo og den grundige forklaring giver mulighed for, at alle kan være med og alle kan få  gavn af øvelsen. Der arbejdes med, at frigøre spændinger, styrke kroppen og smidiggøre led og muskler og øge velværet i krop og sind  og der arbejdes med statiske stillinger og små dynamiske flows.

Selvom undervisningen er den samme for alle, kan deltagerne få vidt forskellige oplevelser og virkning. Alle arbejder ud fra det udgangspunkt man har.

Yoga kan være fordybende, bringe fred, ro og stilhed og yoga kan være kraftfuld og give masser af liv og energi.

Medbring en yogamåtte, et tæppe og en vanddunk. Medbring også yogaklodser og yogabælter, hvis du har, hvis ikke vil DUI fremskaffe dette i løbet af sæsonen.

Jeg glæder mig til at se jer

Hilsen Hanne Schmidt

Pilates videregående 2021

Sted : Skansen/Loungen 

Mandag kl 9.45-10:45 

Onsdag kl 9.45-10:45

Start d. 06.09.21 (Max. 18 personer)

Instruktur: Thomas Kirchhoff

Du kender Pilates som træningskoncept for funktionel træning, og du vil arbejde med vejrtrækning, smidighed samt styrke i holdningsmusklerne og omkring de større led. Træningen sker i et tempo tilpasset din egen vejrtrækningsrytme og med mulighed for at tilpasse øvelserne dit eget niveau. Træningen starter med en opvarmning, derefter bævægelighedsøvelser, stabilitets- og styrkeøvelser og slutter med en afspænding. Forskellige redskaber som små bolde, ruller, elastikker og mindre vægte kan indgå i træningen for enten at udfordre dig eller for at gøre øvelserne nemmere. Der kan desuden indgå EFFEKT-øvelser som supplement til at træne ben og balance. 

Fokuspunkter vil være: åndedrættet, koncentration, bevægelighed, styrke, stabilitet. 

Holdet er uegnet for personer med kroniske tilstande som osteoporose eller uafsluttet rehabilitering efter operationer mm. VIGTIGT: Du bør rådføre dig med egen læge eller fysioterapeut, hvis du har skader eller varige led-/muskelproblemer, inden du deltager på et sådant hold. Dette hold er IKKE et rehabiliteringshold og der udføres ikke behandlingstræning. 

Maksimum 18 deltagere på holdet. Det er muligt at deltage på holdet om mandagen eller om onsdagen (tæller som ét hold) eller begge dage (tæller som to hold). Til træning bedes du medbringe               

- egen måtte eller stort håndklæde/lagen til at dække en måtte,              

- yderligere et håndklæde (min. 1,20m langt) til brug som redskab,              

- et par rene strømper med plads til at bevæge tæerne i (af hensyn til redskabers hygiene),              

- en drikkebeholder med vand.

SMART træning 2021 - Nyt!

Sted : Skansen/Loungen  

Onsdag kl 8.30-9:30

Start d. 08.09.21 (Max. 12 personer)

Instruktur: Thomas Kirchhoff

"SMART training" er træning af hjernen via fysiske øvelser, der udfordrer og stimulerer funktioner i udøverens hjerne, udøverens sanser og samspillet mellem disse elementer.

Med træningen bliver hjernen styrket til at udføre de processer, som den er skabt til at udføre. Den foregår som en blanding af øvelser og aktiviteter, der kan opfattes som leg.

Træningen rummer elementer, der kan styrke udøverne på områder som

                      - motivation og indlæringsevne

                      - koncentration og hukommelse

                      - balance og koordination

                      - adgang til hukommelsen og viden

                      - mere stabilt samsyn og dermed bedre timing og styring af bevægelser.

Det samlede øvelsesprogram bygges op, således at udfordringerne bliver sværere og sværere i takt med, at udøveren bliver mere trænet.

En træningstime består af opvarmning, der har til formål at skabe fokus og koncentration. 4-7 øvelser følger derefter, hvori deltagerne arbejder individuelt, parvis eller i grupper. Timen slutter med en afspændingøvelse.

Medbring en drikkedunk med vand og, gerne, dit eget liggeunderlag.